HejEmma.blogg.se

2013-04-05
09:35:46

Edvin och f-kassan
För ett par dagar så så delade många av mina vänner berättelsen som en mammade skrivit om sin son som hon är assistent åt. Pga att f-kassan hade beslutat att Edvin (som sonen heter) kan enligt f-kassan klara sig själv. 
 
Hon har skrivit väldigt känslomässigt om hur dom har behandlat familjen, och att Edvin inte ens kan klä på sig själv. 
 
Nu i morse så finns det en artikel på aftonbladet om familjen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16543743.ab
 
Man fick ju inte reda på hur det ser ut i familjen bara genom att läsa mammans berättelse på facebook, men nu när dom visar att Edvin både har pegg, och kräks så fort något rör munnen. Det är nästan så att han ej kan borsta tänderna säger dom i klippet.  (och för dom som inte orkar klicka på länken så är en pegg en slags knapp i lekmanstermer som går direkt in i magen, som man ger sondmat i för att inte personen skall gå ner i vikt och få i sig rätt kcal mängd.)
 
Jag undrar lite hur f-kassan tänker, och jag kommer att följa detta så länge jag kan och väntar på att höra f-kassans uttalande om hur dom motivterar mer ingående mer än "Edivn är så pass kry att han klarar sig själv" 
För det låter inte helt rätt i mina öron. Just för att han kan inte klä på sig själv. 
 
Och jag tror inte att denna familj skulle dra igång detta bara för att bibehålla mammans inkomt som personlig assistent. För det är inte så jävla mycket pengar man tjänar! Och man tjäner betydligt mindre ifall man är PA till någon i familjen. Det är en såkallande PAN anställning och det är mindre betalt just för att man kan ju "Slacka lite på jobbet" om man själv har valt assistent osv. Det är ju mer som jag inte vet men det är så jag har fått förklarat för mig tidigare. 
Ifall samma regler gäller nu som det gjorde för 3 år sedan vet jag ej. 
 
 
 
Jag vet flera ställen som dom har personlig assistans men som absolut inte behöver det, och där tycker f-kassan att det är helt okej och personlig assistent verkligen behövs. 
Men här? Detta med Edvin - Där det gäller hur han utverklas, får i sig näring. Nej där behövs det inte för han klarar sig själv?
 
Måste han få ännu en missbildning eller måste det synas ännu MER på honom att han inte klarar sig själv? 
För det är många i vårat samhälle som inte bryr sig om ifall någon inte är "Normal" för det syns inte. En första anklick på Edvin (om man bortser från hans vänstra hand) så ser han normal ut.
Men det är ju så mycket som vi utomstående som inte har en aning om. Och som f-kassan säkert har! 
 
Usch. Sitter bara och blir sur här. 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: